Plakát

Projekt je zaměřen na prevenci omezující předčasné odchody ze vzdělávání na MŠ a ZŠ Litvínov – Janov, prostřednictvím multidisciplinární spolupráce aktérů z oblasti vzdělávání a sociálních služeb, dále realizací mimoškolních aktivit pro děti, žáky a rodiče a prostřednictvím vytvoření 2 pilotních pracovních pozic.  Aktivity projektu jsou zaměřeny na podporu a motivaci k úspěšnému dokončení základního vzdělávání a pokračování v dalším studiu žáků, ke zlepšení docházky a přípravy dětí v předškolním vzdělávání.

Projekt řeší tyto problémy:

  • vysoký počet dětí s nepravidelnou docházkou zejména v MŠ Sluníčko
  • vysoká absence žáků ZŠ
  • vysoký počet dětí s odkladem školní docházky či dodatečným odkladem školní docházky
  • vysoký počet dětí, kteří ukončí školní docházku v nižším než 9. ročníku
  • vysoký počet dětí, které nepokračují v dalším studiu

Hlavním cílem projektu je snížení počtu žáků předčasně odcházejících z procesu vzdělávání.

Další cíle: snížení odkladů školní docházky,

                 snížení počtu žáků s nedokončeným základním vzděláním.

                 zvýšit pravidelnost docházky v rámci předškolního vzdělávání,

                 navýšit počet žáků, kteří budou pokračovat v dalším studiu.

Těchto cílů chceme dosáhnout zejména prostřednictvím prohloubením multidisciplinární spolupráce a dále:

  •  Vytvořením fungujícího systému včasné identifikace a následné podpory žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání, zpracováním Metodiky ,, Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání na MŠ, ZŠ Janov“.
  • Zintenzivněním přípravy dětí na vstup do ZŠ
  • Zlepšením podmínek pro školní přípravu dětí,
  • Zvýšením nabídky mimoškolních a volnočasových aktivit v SVL
  • Podporou rodičovských kompetencí

Klíčové aktivity projektu

  • 01 – Multidisciplinární tým
  • 02 – Aktivity zaměřené na podporu účasti dětí v předškolním vzdělávání
  • 03 – Aktivity zaměřené na prevenci předčasných odchodů ze základního vzdělávání, motivace k vyššímu stupni vzdělávání
  • 04 – Aktivity zaměřené na podporu zvyšování rodičovských kompetencí a zlepšení spolupráce se školou
  • 05 – Evaluace
  • 06 – Řízení projektu

Konkrétně budou realizovány tyto aktivity:

  • Kroužek ,, Prvňáček“ zaměřený na podporu kompetencí a dovedností dětí pro úspěšné zvládnutí zápisu do ZŠ a přechodu dětí  z MŠ do 1. třídy ZŠ.
  • Edukativně stimulační skupiny“ – celkem bude vytvořeno 12 ESS, v každé skupině bude 8 vybraných dětí a jejich rodičů. Jedná se o program určený předškolním dětem s cílem zkvalitnit jejich přípravu na vstup do základní školy. Jde o efektivní pravidelnou práci dítěte, rodiče, učitele, asistenta. Rodič je rozvíjen v rodičovských kompetencích, všichni zapojení účastníci se učí vzájemné spolupráci a komunikaci, zlepšuje se vztah rodičů ke škole.
  • Pro aktivizaci rodičů a zvýšení účasti dětí v předškolním vzdělávání bude vytvořena pozice s názvem ,, Pomocný pracovník pro oblast předškolního vzdělávání“, jehož úkolem bude zprostředkovávat komunikaci s komunitou, rodinou a školou  – předávat informace a zajišťovat opatření, které povedou ke zlepšení pravidelné docházky dětí do předškolního zařízení – v rámci terénní činnosti bude oslovovat rodiče a zjišťovat příčiny nevyužívání služeb předškolních zařízení, informovat o službách, které v lokalitě v oblasti předškolního vzdělávání poskytují spolupracující organizace ( Dětské skupiny, Rodinné centrum, pomoc rodičům s kontaktem a zápisem do MŠ informace o adaptačních dnech či dnech otevřených dveří předškolních zařízení, na základě domluvy s MŠ či s Charitou Most (Komunitní centrum Janov) možnost seznámit rodiče s prostředím MŠ či jiných typů předškolní přípravy. 
  • Součástí aktivit budou také příměstské tábory, které budou realizovány v období školních prázdnin s cílem zajistit dětem ve věku od 5 let trávit atraktivně volný čas, seznámit se s budoucími spolužáky, procvičit si některé dovednosti v oblasti čtenářské a matematické gramotnosti, upevnit sociální dovednosti. Program příměstského tábora bude zahrnovat kromě klasických výletů a pohybových aktivit také zábavně vzdělávací aktivity zaměřené na podporu matematické a čtenářské gramotnosti dětí. Příměstské tábory budou mít kapacitu 25 dětí (děti předškolního věku budu tvořit 1/3, tj. cca 8 dětí)
  • Doučování – aktivita doučování bude probíhat 2x týdně v Jaklíku a 1 x týdně (2 hod) v Komunitním centru Libuše. Doučování v Jaklíku bude určeno především žákům 1. stupně ZŠ, doučování v komunitním centru bude určeno žákům 2. stupně.
  • „Pomocný pracovník pro oblast základního vzdělávání „. v dopoledních hodinách bude vykonávat terénní práce v SVL společně s pomocným pracovníkem pro oblast předškolního vzdělávání. V rámci terénní práce bude průběžně informovat rodiče o aktuálně připravovaných aktivitách pro rodiče v rámci projektu, v rámci školy, v rámci komunitního centra, v rámci oblastní charity, bude předávat informace o možnosti dětí navštěvovat nové kroužky v lokalitě, bude pomáhat rodičům se zápisem do ZŠ, s komunikací se školou, s doprovodem dětí do MŠ (bude nabízeno pouze rodičům, kteří pečují o další dítě do 2 let věku).  Bude se účastnit volnočasových aktivit, které budou probíhat v komunitním centru Libuše pro žáky ZŠ (aktivity pro rodiče), bude se účastnit školních „případových konferencí“ zaměřených na zájem o střední vzdělávání a přípravu na přijímací řízení, bude zajišťovat komunikaci a koordinaci postupu zejména s třídními učiteli
  • Kroužky:

ZŠ:

  • Dramatický kroužek
    • Sportovní kroužek
    • Taneční kroužek

Libuše:

  • kroužek Řemesel
    • Teraristika
    • Sportovní kroužek
    • Hudební/výtvarně umělecký (střídají se po týdnu)
    • Filmový/neformálně vzdělávací
  • Jednorázové výjezdové aktivity pro rodiny s dětmi – výlety – výjezdy s rodiči a dětmi na zajímavá místa v Čechách (interaktivní prohlídky, výstavy, hrady, zámky, veletrhy vzdělávání..)
  • Jednorázová setkání s rodiči – jednodenní aktivity pro rodiče s dětmi (setkávání rodičů v komunitním centru Libuše  – např. s grilováním, s hudbou, s přednáškami, s tvořením – při těchto příležitostech budou s rodiči probírána témata o důležitosti vzdělávání dětí, zkušenosti rodičů s komunikací se školou, docházka dětí do školy, příprava na studium a výběr budoucí profese dětí).